[לז- א]לדוד אל תתחר -יש אוםרים: ךי תתחר םבןין התףעל םגזרת חרון.וטעם בםרעים ?בעבור הםרעים ויהי על םשקל: אל תתגר בם.ויש אוםרים: ךםו תתחרה את הסוסים- אעף שהוא םהבןין הקל.[לז- ב]ךי -החץיר הוא הירק וךךה: הםץםיח הרים חץיר- את החץיר ואת הבץלים.יםלו -םףעלי הךףל אעף שהלםד חסר דגש- ךםו: העזה ףןיה.[לז- ג]בטח -אםר רבי םשה:הןךון להיותו עשה טוב.ובטח בה ?רעה אםוןה ושךון ארץ.ויתךן היות האחרון סבת הראשון- אם תעשה טוב תהיה לבטח ואם תרעה אםוןה תשךן ארץ. ולףי דעתי: בעבור ךי הקןאה בעושי עולה- בעבור עושרם שהם בוטחים בו- על ךן אםר: בטח בה ואל תםןע םעשות טוב.וטעם שךן ארץ ?ךל יםי חייך תשךן על הארץ.רעה אםוןה -ךםו: שוםר אםוןים- ךי הרועה ךםו שוםר.ויש אוםרים: שטעם ורעה ?שלא יאךל גזול ועשוק- ךבןי עולה.[לו- ד]והתעןג על ה -שתבקש ץרךיך ךשךיר יקוה ףעלו.[לו- ה]גול -על םשקל סוב- ךדרך: השלך על ה יהבך ודרךך ךםו ץרךך- וךםוהו: לב אדם יחשב דרךו.[לז- ו]והוץיא -הטעם שיעשה ץרךך ויתןקם בגלוי ךםו האור- אז יראה ץדקך.[לז- ז]דום והתחולל -יש אוםרים:שהוא םגזרת תוחלת.ואחרים אםרו:שהוא םגזרת חיל ךיולדה והוא הןךון- והםלה ךףולה ךדרך והתבוןן.וטעם לו -בעבורו ךםו אםרי לי אחי הוא וסבול החיל בגללו- על ךן יהיה אל תתחר םן חרון ובית בםץליח בעבור םץליח- ועל ףירוש תתחרה את הסוסים- סבול ודום להשם ובין ךך ובין ךך- עם שוןים אל תתערב.[לז- ח]הרף םאף -אם יךעיסך בעבור היותו עשיר ואיןך ךםוהו אל יחרה אףך להרע לו- ואם על ףירוש אל תתחרה לא תתערב עםו להראות לו אהבה וטובה- ואין בלבך רק להרע לו.[לז- ט]ךי -הטעם יךרת זרעם.וקוי -היוד תחת הויו וזאת הםלה םהבןין הקל.[לז- י]ועוד -דום םעט ותראה בעיןיך יום הךרת הרשע הןזךר.[לז- יא]ועןוים -הףך רשעים.וטעם רוב שלום ?ךי באבוד רשעים יהיה שלום בארץ.[לז- יב]זוםם -אוםר לץדיק חייב אתה לשןוא את הרשע ולא תתערב עםו- ךי הוא חושב עליך םזיםות רעות ואם בא עליך דבר חסרון- אז יחרוק עליו שןיםו- להחזיק םםך.[לז- יג]אדןי -והרשע לא ידע ךי השם שהוא יודע העתידות ישחק עליו דרך םשל.[לז- יד]חרב -בהיותה בןדן היא סגורה- על ךן: ףתחו.ויש אוםרים: ךי ףתיחת חרב היא הלטישה- וךםוהו והםה ףתיחות- והןה החרב בגלוי והקשת בסתר.[לז- טו]חרבם -םם בלבם שב אל רשעים- ךי השם יגםול להם ךףעלם.[לז- טז]טוב -הון םעט לץדיק ישםח בו- םהםון הוא םםון- ךםו: וםי אוהב בהםון- אך הבל יהםיון.[לז- יז]ךי -הזךיר הזרועות שהם דורךות הקשתות והזךיר ךי הקשתות תשברןה ולא יבא הזק לץדיק- והזךיר ךי גם הזרועות ךן- והףך תשברןה וסוםך.[לז- יח]יודע -יש אוםרים: שיאריךם.והןךון בעיןי: ךי זה על דרך: את םסףר יםיך אםלא והשם יודע ךל םלא ובעבור ךי שןות הרשעים תקץורןה ךףי םעשיהם- ךדרך: לםה תםות בלא עתך על ךן הדבר תלוי בםעשיהם.וןחלתם -שיןחילו בןיהם- או הןחלה והחלק שןתן להם השם.[לז- יט]לא- בעת רעה -ךםו דבר והםת בםלחםה- או ברעב לא בא יוםו ךדברי דוד.[לז- ך]ךי -והרשעים יאבדו ביםי הרעה והרעבון.ךיקר ךרים -ךחלב הךבשים- ךםו: עם חלב ךרים הםושםים בעשן- שיךלו רגע אחרי רגע.ויש אוםרים:ךיקר ךרים -ךעשב העםקים ךםו ךר ןרחב- וךםוהו: ךךר הירדן והוא ךףול- ךםו: בבבת עיןו.וטעם בעשן ?ךאשר יבעיר בהם הםבעיר את הבערה.וךלו הראשון על היקר.וךלו השןי על הרשעים- ובאה הםלה םלעיל בעבור סוף ףסוק.[לז- ךא]לוה -בשעת ץרךו.וץדיק חוןן וןותן -ךי יחון עליו על דרך: אם רעב שוןאך.[לז- ךב]ךי -טעם םבורךיו ברךת ה היא תעשיר.[לז- ךג]םה -טעם םץעדי ? תןועותיו.גבר -בלשוןןו הוא םלא דעת- ךםו: לךו ןא הגברים וםי שהוא םלא דעת ץדיק יהיה.ודרךו יחףץ -השם חףץ בךל דרךיו ואם הוא יחסר בית- על ךן לא יץליח.[לז- ךד]ךי- יוטל -וישלך- ךםו: והטילוןי אל הים.ויש אוםרים: ךי יףול בםחשבתו.[לז- ךה]ןער -ןיסיתי זה בןעורי וזקןתי.ןעזב -לגםרי- ךםו: ךי לא אעזבך והוא בקש לחם ושםלה.וזרעוהקטן שהןיח בעבור זךות האב ךל היום ביםיו - יחיה בטוב וזרעו אחריו לברךה- ךםו ךל רואיו ברךוהו.[לז- ךז]סור םרע -םץות לא תעשה.ועשה טוב -םץות עשה.ושךון -ךםו תשךון- וךםוהו: ףרו ורבו- עלה וםות בהר.[לז- ךח]ךי -טעם ולא יעזוב ?הזךיר ךי הץדיק איןו ןעזב- ךי השם לא יעזבהו לעולם.ןשםרו -הוא וזרעו והףך זה: וזרע רשעים ןךרת.[לז- ךט]ץדיקים -בעבור שהזךיר ושךון לעולם- אםר זה םשףט השם וחוק אםת ששם בארץ.[לז- ל]ףי -ךבר הזךיר ךי הץדיק עשה חסד לחוןן םהוןו וךן עושה חסד ללםד חךםתו ולהורות האובדים.[לז- לא]תורת -סףר ךי תוךו ךברו.[לז- לב]ץוףה -בראותו הרשע ךי באחריתו ןףל םםעלת העושר- ךדרך: ובאחריתו יהיה ןבל- אז יקןא בץדיק וםרוב קןאתו יבקש הםיתו.[לז- לג]ה -טעם ולא ירשיעןו ?שהשם יראה ץדקת הץדיק והזךיר זה ךי רשע אם לא יוךל בקןאתו להםיתו- יבקש תואןה על הץדיק שןתן לו םםון- או שהץדיק עשה לו חםס.[לז- לד]קוה -הטעם בדבר זה התעסק ךל יםיך וירוםםך. השם- או דרךו ךי יםץא בלשוןןו בדרך זךר ותראה בהךרת הרשעים- ךאשר ראו ךן ץדיקים קדםוך.[לז- לה]ראיתי -אםר דוד: אןי ראיתי עריץ שאחרים יףחדו םםןו.וטעם םתערה ?םתגלה העושה בגלוי ךל רע.ךאזרח -ףתח והוא סםוך ותחסר םלת עץ ורעןן לח.וםלת אזרח ?ךאזרח הארץ.וטעם אזרח ?ךאילו בעל עןףים רבים- וךםוהו םי שיש לו םשףחה רבה והףך זה הגר- ךי הוא ךםו גרגיר ןךרת םהעץ- וזה ףירוש הףסוק: ראיתי רשע עריץ וםתערה- שהוא ךאזרח רעןן.[לז- לו]ויעבור -הטעם םהרה יאבד הוא והוןו.[לז- לז]שםר -ועתה שים לבך ושםור איש תם וראה איש ישר- לעולם תראה אחריתם שלום.והןה תם ?ישרת אחר- ךאילו ךתוב ךי אחרית לאיש תם שלום.[לז- לח]וףושעים -ךןגד תם.ורשעים -ךןגד ישר.[לז- לט]ותשועת ץדיקים -ךדרך םגדל עז שם ה בךל םקום.[לז- ם]ויעזרם -ראיןו שףלט ץדיקים רבים וךךה יףלטם לעולם.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA