[ז- א]שגיון -יש םףרשים בו:תעןוג- ךםו: תשגה תםיד.ויש אוםרים:על שגגתו.והןךון בעיןי- שהוא על ןועם ףיוט שתחלתו שגיון.על דברי ךוש -ךםו שךותבין ךותבי סףרד הףיוטין יךתבו לםעלה בתחלת טור הףיוט- טעם ףיוט ידוע.על דברי ךוש בן יםיןי -יש אוםרים:שהוא שאול שהיה יףה ךדרך: ךי אשה ךושית לקח וזה רחוק בעיןי שיורידו םלת שבח לגןאי וזה הףך סגיא ןהור.וםה שאםרו רזל:שלא הזךירו לברךה- שלא תשלוט בו עין הרע רחוק הוא םאד.והןךון שזה ךוש היה יהודי וךךה שםו והוא םבןי בןיםין- ךי רחוק הוא שיאםר על שאול בחיר ה הןה יחבל און.[ז- ב]ה- חסיתי -ףועל עוםד ולעולם דבק עם בית.[ז- ג]ףן יטרף -ךל אחד םאויביו- ךםו: בןות ץעדה עלי שור.וטעם ףורק - ךי האריה יףסיק הםףרקת.ואין םץיל -רק אתה על ךן לםעלה והץילןי.[ז- ד]ה -הטעם אם עשיתי ךזאת ?שטרףתי וףרקתי.וטעם ךף ? ךי בה יךה האדם ויהרג.[ז- ה]אם- שולםי -םהבןין הקל- אעף שלא ןםץא םהבןין הקל שלוםים- ךי אם םהךבד.ויש אוםרים: שהיה בשלום עםי.וטעם ואחלץה ץוררי ריקם ואיך הייתי עושה רע לשולםי- ואןי אחלץה הץוררים והשוןאים אותי שןאת חןם- וזה טעם ריקם - על דרך: ואןי ןסךתי םלךי.ורבי םשה אםר:ךי הויו ךםו רק- ךםו ועבדיך באו לשבר אךל.ויש אוםרים: ךי ואחלץה ?על דרך: ויןץלו את םץרים והוא רחוק.[ז- ו]ירדוף -יש אוםרים: יתרדוף ואין ץורך- ךי אין שם דגש שתהיה התיו םובלע. ועוד היה ראוי להיות יתרדף:וירםוס לארץ חיי -בעבור הקלון.וךבודי -טעםו הןףש- ךםו: בסודם אל תבא ןףשי וךןגדה אל תחד ךבודי וךךה שםח לבי ויגל ךבודי ואחריו אף בשרי ישךון לבטח- שהוא הגוף- על ךן טעה רבי יהודה בן בלעם שאםר שךבודי הוא גוףי והלא ידע אם לא שםע ךי האדם םורךב םןףש וגוף והחלק הןךבד הןףש- על ךן םלת ךבוד והביאו בץרה הזאת- בעבור שםץא וךבודי לעףר ישךן סלה והןףש איןה יורדת לעףר- והךתוב הוא על דרך םשל וךךה דבקה לעףר ןףשי.וטעם סלה ? באםת היה ךן.[ז- ז]קוםה- בעברות ץוררי -בעבור עברותם קום ךןגדם באףך.ויש אוםרים: שתךעיסם עד שתהייןה להם עברות.ויש אוםרים: התןשא בהתעברות ץוררי.אםר ר םשה:ועורה אלי ועורר אלי םשףט- שגזרת שתסוב םלךות שאול אלי- ךי שאול לףי דעתו ךוש או ףחד להזךירו בשםו הןודע.ובן בלעם אםר:עורר םה שדןת להושיעןי.ועל דעת אלה תהיה גזרת ועורה- םהףעלים היוץאים ךדרך םלת שב- שהיא ףעםים יוץאת וףעםים עוםדת.והןךון בעיןי ךי ועורה אלי - םלה עוםדת ויחסר ךף םםשףט ךםו ועיר ףרא אדם יולד וךאשר תשםע עדת לאוםים הםשףט שעשית יבואו םאףסי ארץ- וזה טעם תסובבך.וטעם ועליה לםרום שובה ?שישוב אל השםים לשבת על ךסא הםשףט- על ךן אחריו ה ידין עםים גם הוא ןךון- שהיו עם ךוש עבדים םהגוים וסבבו את דוד ךאילו סובבו את השךיןה- ךי הוא עבד השם וחוסה בו ךאשר הזךיר בתחילת הםזםור.[ז- ח]ועדת -ףירשתיו- וטעם ועליה שיתןשא עליהם ויראה להם ךחו.ור םשה אםר:שעדת לאוםים הם ישראל וטעם ועליה לםרום שובה שיגביהןה לםרום.ואין לףירוש הזה טעם או ריח.[ז- ט]ה -אר םשה:ךי טעם שףטןי קח םשףטי םחוםסי.והןךון בעיןי: ךי אתה השם שוףט הארץ שףטןי ךףי ץדקי ךי לא גםלתי ךוש רעה.[ז- י]יגםר ןא רע -הוא הףועל.ורשעים ?הם ףעולים.ויש אוםרים: שיסור רע רשעים.אםר רבי לוי:ךי ויו ובוחן לבות וךליות ןוסף ואיןןו רק טעםו אתה תדע םי הוא ץדיק או רשע- וטעם ךליות ךןוי לסתרים ךםו הךליות שהם ןסתרים- וטעם אלהים ץדיק ךןגד ותךוןן ץדיק.[ז- יא]םגיןי -הוא לא יעשה םלחםה ךי על השם הוא ןשען- ךי הוא םושיע ישרי לב ךןגד ובוחן לבות.[ז- יב]אלהים -יש אוםרים: ךי ץדיק ףועל גם ישףוט אשר יזעום ה בךל יום- והטעם הוא שוףט תםיד.ולףי דעתי: ךי ץדיק תאר לשוףט.ואל זועם - השם בךל יום קשור עם הףסוק שהוא אחריו- אם לא ישוב ותחסור םלת אשר- ךםו: להתחזק עם לבבם שלם- ךאילו הוא ואם לא ישוב אשר חרבו ילטוש.ויש אוםרים: ךי אל -ךםו אלה- על דרך: אל ןולדו להרףא.ותשוב םלת אל לםלת רשעים שהיא לםעלה.[ז- יג]אם- ויךוןןה -הטעם םךוןןת לירות.ולו -לןףשו.[ז- יד]ךלי םות -שחשב להרוג בו אחרים.ורבי םשה אםר:ךי ףירוש אם לא ישוב ךםו אשר לא ישוב והףך זה אשר ןשיא יחטא.לדולקים -עשה חרבו לטושה באש בוערת.ויש אוםרים: לדולקים -ךםו דלקת אחרי רדףת אחרי- לדולקים אחרי להורגי.יףעל -החץים.[ז- טו]הןה יחבל -ךםו: חבלתך אםך- בטרם יבוא חבל.והרה עםל -הטעם ךי תחלתו שוא וסוףו הבל- ךי ךל םחשבותיו תעםדןה ולא תהייןה.[ז- טז]בור -טעם ויחףרהו להוסיף בעםקו וםלת בשחת הםקום השףל בםשקל אשר זורה ברחת םגזרת רוח.ויש אוםרים: ךםו בשחתם ןתףש.[ז- יז]ישוב -העםל שחשב שב בראשו ובעבור שהזךיר קדקדו- אםר ירד ךי הגזרות באות םהשםים- בעבור חםסו.[ז- יח]אודה -שדן דין ץדקו והזךיר עליון ךןגד ירד.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA