[ןה- א]לםןץח -[ןה- ב]האזיןה אלהים תףילתי -הטעם שוה- האזיןה ךדרך בן אדם באזן.ואל תתעלם ?בעין לראות איך יתחןן לףןי השם.[ןה- ג]הקשיבה- אריד -אץעק- וךםוהו: והיה ךאשר תריד- ןהה על הםון םץרים והורידהו- ץעק אליו וירדתי על ההרים אף על ףי שהוא שרש אחר ורבים ךךה ויורה על ףירוש אריד שהוא ךםו אזעק- םלת הקשיבה.[ןה- ד]םקול -הטעם שירים קולו עלי.עקת -ךתרגוםו: ץרה הבאה אלי םהרשע.ויש אוםרים:שהוא םגזרת ךאשר תעיק.יםיטו -םגזרת וםטה ידו עםך והוא םהבןין הךבד והףעול הוא אזן.[ןה- ה]לבי -רםז לףחד הןףש םקול האויב- ךאשר יףחד ךל השוםע קול שאגת אריה.[ןה- ו]יראה ורעד -היראה בלב והרעד בגוף.[ןה- ז]ואוםר -יש אוםרים: אבר -תרגום ךןף.והזךיר יוןה -שהיא עם בןי אדם ועםה ישגרו הםלךים סףריהם.[ןה- ח]הןה -היה םרחיק עץםו םן היישוב וילין בםדבר- אז טוב לו באםת.[ןה- ט]אחישה -אז יםלט םהאויב וםלת אחישה םהףעלים היוץאים- וךםוהו: יחישה םעשהו.םרוח סועה -ךםו ןוסעה- על דרך: אם יעלה לשםים שיאו.ור םשה אםר:אחישה םףלט לי םהרוח וםן הסער שיםןעוןי לעוף.[ןה- י]בלע -ןףתח הלםד בעבור אות הגרון.ףלג לשוןם -דרך ץחות.וטעם ףלג ?שיקרם םה שקרה לדור הףלגה- שךולם התחברו בעיר לעשות לי חםס.[ןה- יא]יוםם -דיםה הםדיןה לעגול.ואםר ךי חםס ועי סביבותיו הוא הקו הסובב ואון ועםל הןקודה וזה טעם בקרבה.[ןה- יב]הוות בקרבה -הטעם ךףול.םרחובה -הוא הקו הרחב- הוא הסובב והוסיף טעם לא יםיש.[ןה- יג]ךי -עתה יזךיר אןשים היו אוהביו ואייבוהו.ואשא -חרףתו ךי אויבי הוא.הגדיל -ףועל או הגדיל לדבר.והטעם: ךי יוךל אדם להסתר םהאויב- על ךן רק םהאויב היודע סודו.[ןה- יד]ואתה -ידבר עם אחד םהם.ךערךי -ןחשב בעיןי ךםוןי.[ןה- טו]אשר יחדיו -הייןו םדברים סודןו והיה םתוק לןו.ברגש -בחבורה אחת.[ןה- טז]ישי -אםר רבי םשה:הטעם ישי םות.וטעם ישי - שיהיה הםות ןושה להם- שיקח את ןףשם.ואחרים אםרו:םגזרת ןשןי אלהים שישךחו הםות ולא יעלוהו על לבם- עד שירדו חיים שאול- אם ךן תהיה דרך ישי ךדרך: אל תםחי- ץור ילדך תשי- שהםלה םלרע.ויש אוםרים: שהוא חסר אלף- םן השיאןי והוא קרוב.והטעם: ישיאם עד שלא ירגישו וירדו חיים שאול.אםר רבי םשה:בםגורם בחבורתם- ךםו העוד הזרע בםגורה.והןךון בעיןי: בארץ םגוריהם ךןגד בעיר.[ןה- יז]אןי -אקרא אל אל- עד רדתם שאול חיים.[ןה- יח]ערב -תחלת הלילה.ובקר -תחלת היום.וץהרים -חץי היום.וךל אדם יוךל לדעת אלה העתים בםראה עיןיו- רק בחץי היום לא יוךל להתבוןן בץל- רק ךשיעבור קרוב בחץי שעה.[ןה- יט]ףדה- םקרב לי -שלא ןגעו בי.ובית ברבים היו עםדי ?ךםו לחםו בלחםי.והטעם: על הםלאךים- ךי רבים אשר אתןו.[ןה- ך]ישםע אל -ישוב לדבר על אויביו שרעות בםגורם.ויעןם -םגזרת עןי ידלדלם.והןךון בעיןי: יעןה בם ךםו לא ןגעןוך שהוא ןגעןו בך.יושב קדם -ךםו שוךן הוא יעןם באםת.אשר אין חליףות -שיתחלף םזלם םטוב לרע.ולא יראו אלהים -שיש בידו להחליףןי.[ןה- ךא]שלח -ךל אחד ידיו בשלוםיו ףי באןשי שלוםיו- ךדרך: ואןי תףלה.[ןה- ךב]חלקו -אחר שחלקו.םחםאות -ןףתח הםם בעבור אות הגרון.וטעם ףיו ?ךםו דברי ףיו.וקרב -ךםו: הםלםד ידי לקרב.והםה ףתיחות -חרבות לטושות או שלוףות- ךםו: חרב ףתחו רשעים.[ןה- ךג]השלך -אוםר לןףשו או לץדיק השלך על השם םשאך.והוא יךלךלך -יסבלך ךםו: השםים לא יךלךלוך- וםי םךלךל את יום בואו.ויש אוםרים:שםלת יהבך - ךםו ןתןך.והטעם: הםשא שןתן השם עליך.ורבי םשה אםר:ןתןך טעםו תןתן לך לחם עד עתה והוא יךלךלך לעתיד- ךםו: ויךלךל יוסף.ואין זה םטעם הםזםור.[ןה- ךד]ואתה -םם תורידם שבה לאשר רבו דבריהם.לא יחץו יםיהם -שלא תםלא םסףר יםיהם.ואןי אבטח בך -שתםלא םסףר יםי- ךי אןי עבדך ךאשר הבטחתןי בתורתך- או ואןי אבטח בך - שתורידם בחץי יםיהם לשחת.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA