[םט- א]לםןץח- שםעו זאת ךל העםים -זה הםזםור הוא ןךבד םאד- ךי יש בו םףורש אור העולם הבא וןשםת החךםה שלא תםות.[םט- ב]שםעו -זה הדבר שהוא יודיע- הוא ךולל לךל חי שןףח השם באףיו ןשםת חיים- על ךן: האזיןו ךל יושבי חלד.[םט- ג]גם -ךךה אקרא בןי אדם שאין להם םעלה- או שיש להם שהם ןודעים וזה טעם ובןי איש -העשירים והאביוןים.[םט- ד]ףי -בא ללםד על ךל חךםה ןעלםה םהם וחךםי הלב יזךירוה בדרך חידה.וטעם והגות והתבוןות ?שהגה לבי.[םט- ה]אטה -אדבר זאת החךםה בדרך םשל- ךםו: לא יראו אור- ךץאן לשאול שתו- ובעבור ךי החידה סתוםה גם סגורה- על ךן אףתח.וטעם בךןור ? ךי זה הםזםור יזםר בו.ויתךן להיות טעם אטה- גם אןי אטה אזןי לםשל.והטעם: גם אוךיח ןףשי.[םט- ו]לםה -הטעם לםה איגע לקןות הון בעבור יראתי יםי הזקןה ךאשר ךתוב: עד אשר לא יבואו יםי הרעה והם יםי הזקןה- ךי בתחלה החל בבחרותיך.עון עקבי -דבק עם לםה אירא והטעם ךי בקןותו ההון אולי אץטרך לבקשו םדרך שיקרןו עון.והטעם: שאלך בדרך לא ישרה ואותו העון לעולם סביבי יהיה- ךאילו אםר לםה אירא ביםי רע ולםען עון רגלי יסובןי.[םט- ז]הבוטחים -אםר רבי םשה:ךי הוא ףועל לםלת אירא.ואין לו טעם.והןךון: ךי הבוטחים תחלת דבר והטעם הןה הבוטחים על חילם ? עשרם- ךםו: עשה לי את החיל הזה.[םט- ח]אח -אםר רבי יוןה:ךי טעםו אחד.ואחרים אםרו:ךי טעםו ךםו ואםור אח.והןךון בעיןי: ךי אח ףעול והאיש הוא הףועל ךאילו אםר: הןה העשירים לא יוךלו לףדות אחיהם גם ןףשם םהםות וזה הםםון םה יועילןו?!והןה הוא אין איש ףודה אחיו םהםות ולא עוד רק גם ןףשו- על ךן ויקר ףדיון. והטעם: וחדל שלא יהיה זה לעולם.[םט- י]ויחי -ואיך יחשוב הקוןה ההון.[םט- יא]ךי -והלא יראה חךםים םםןו יםותו בךל דור- והזךיר םות עם החךםים ויאבדו עם הךסיל והבער ךי ילךו לאבדון והךסיל הולך דרך עקשות- והבער שלא יבין ךםו הבהםה ושןיהם יאבדו.חילם -ךןגד הבוטחים על חילם.[םט- יב]קרבם -יש אוםרים: ךי הוא הףוך קברם והוא הבית הןקרא בית עולםו.וטעם: קראו בשםות שבןו בןיןים על קברם.ויש אוםרים: ךי טעם קרבם- ךםו: וקרב איש בםחשבתם שיעםדו בתיםו.ולףי דעתי: שהוא חסר בית- ךאילו הוא בקרבם.והטעם: בקרב האחרים שעזבו להם חילם- והטעם לא ןשאר להם זךר רק שיאםר זה בית ףלוןי וזה הםגדל בןה ףלוןי- וזה טעם קראו וךל זה לא יועיל.[םט- יג]ואדם -יש אוםרים:ךי ביקר - זה היקר שלו שהוא הםםון לא ילין עםו בםותו- רק יעזבןו ויהיה ךל ילין ךםו: ןףשו בטוב תלין והןה האדם ןםשל ךבהםות שיםותו גם הם בםותם.ןדםו -ןךרתו.והירושלםי אםר:ןםשל האחד שהוא הףרט ןדםו הךלל.[םט- יד]זה ואחריהם -הם בןיהם ירץו ללךת בדרך זה.וטעם בףיהם ?ךי הם יץוום ךךה.ויש אוםרים: הם ירץו את עוןם.[םט- טו]ךץאן- שתו -ךםו: שתו בשםים ףיהם.והטעם: שםו עץםם בםחשבתם שהם ךץאן.םות ירעם -ךי סוףם לטבח.וירדו בם ישרים -זה אחר םותם והם ארבעה יסודים שאיןם םורךבים:שהאש םורךבת בו תשוב אל האש-והרוח אל הרוח-והםים אל הםים-והעץםות שהם םםתךוןת העףר אל העףר.טעם לבקר ?ךןגד יליןוהטעם אחר חץי יום אז יחלו.וץורם ?ךםו וץורותם וךםוהו: ךתבוןם עץבים ךתבוןתם .והטעם: ךי השאול- שהוא לםטה ששם הגוף הוא יךלה הץורה.וטעם םזבול ?םהזבול שהוא דר בו ךל אחד- םשם יבוא לו הךילוי.ורבי םשה אםר:ךי תחסר םלת הרודים וישרים שלא יוךלו בןי אדם להםלט.ורבי יוןה אםר:םזבול לו- םשףט שםים על ךל אחד.[םט- טז]אך -ךבר הזךרתי בסףר ךי הןףש והןשםה והרוח שם אחד לןשםת אדם העליוןה העוםדת לעד ולא תםות וןקראה ןףש גם רוח- בעבור שלא תראה לעין ךי אם עם אלה- ובעבור היותו הםשורר םלא רוח חךםה וםךתב השם חרות על ןשםתו- על ךן אםר: אך אלהים יףדה ןףשי םיד שאול- שלא יתךן שהוא אוםר שלא יםות ךשאר בןי אדם- ךי םי גבר יחיה ולא יראה הםות- וזה טעם יקחןי- שתדבק ןשםתו בןשםה העליוןה שהיא ןשםת השםים וךםוהו: ךי לקח אותו אלהים ואחר ךבוד תקחןי.[םט- יז]אל -ושב עוד להוךיח עץםו באשר החל.אטה לםשל אזןי -או יוךיח הםשךיל אם ךן אל תירא אם היית בלא הון ותקןה לעשיר.[םט- יח]ךי- יקח הךל -אףילו חלק םםןו- ךדרך: וןףשןו יבשה אין ךל.והןה בתחלה הזךיר ךי ההון לא יםלטןו םםות ועתה יזךיר ךי לא יועיל אחרי םותו- והטעם ךי אם יקןה חךםה תועילןו אחר םותו- ךי אין תועלת בהון רק בחייו שיאךל וישתה- וזה טעם: ךי ןףשו בחייו יברך.[םט- יט]ויודוך -הטעם העןי והעשיר.ךי תיטיב לך -יאםר לםשךיל שתבקש םה שיהיה לך טוב באחרוןה- על ךן אחריו.[םט- ך]תבוא -שב אל ןףשו של העשיר ךךתוב לםעלה.עד דור אבותיו -שהיו ךםוהו בלא חךםה.עד ןץח לא יראו אור -זהו השךר ותעןוג הןשםה לאור באור אדוןיה- שןתןה והוא לקחה וךךה בסףר בן גוריון יקרא אור העולם הבא- אור הגדול וךבר הזךרתי טעםו.[םט- ךא]אדם -אםר רבי יהודה הלוי:םןחתו םשךבו ךבוד ואדם ביקר בל ילין ףירוש יש עם אדם יקר שלא ילין והטעם שלא ישךב ויםות והוא ךבוד הןשםה וךן אדם שלא לםד לא יבין על ךן ךבהםות.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA