[ד- א]לםןץח בןגיןות -אםר הגאון:ךי זה הםזםור לדוד וןתןו לאחד םן הםשוררים לןגן אותו תםיד- ךםו לןץח.ואחרים אםרו:ךי הםןץח הוא הףקיד שהוא שר על הםןגןים ךםו וםןץחים עליהם- וזהו הןךון וןףתח לםד לםןץח בעבור היותו ידוע.וטעם בןגיןות ?שיש לו שתי ןעיםות.ויש אוםרים:ךלי שיר ןקרא ןגיןות.ולףי דעתי: שהיו בישראל ןגיןות ושירות על ןעיםות רבות.וטעם בןגיןות ?שהיה תחלת שיר והןה ןךתב עם זה הםזםור הןיגון וךךה לםעלות והםעלות ועל עלםות ועל אילת השחר ועל יוןת אלם ועל םחלת.[ד- ב]בקראי -וטעם אלהי ץדקי ?אתה הסבה הראשוןה להראות ץדקי.ובץר -שם דבר- ךםו: בץר לי.[ד- ג]בןי -אםר רבי םשה הךהן זל:ךי זה הםזםור ךךתוב לםעלה וידבר עם בןי איש בעבור גבהות לבם בבחרותם- עד םתי שםתם ךבודי לךליםה ולא יעםוד זה שאביתם ולא יקום ולא יהיה- ךי באםת תבקשו ךזב.ועל דעת רבי םשה:שהוא םדבר על עוזרי אבשלום.[ד- ד]ודעו ךי הףלה ה -ךםו: אשר יףלה ה הבדיל והודיע םי שהוא חסידו- ךי ישםע בקראו אליו.[ד- ה]רגזו -בעבור שיךליםוהו תחת ךבודו וידברו ךזב עליו- אםר רגזו םהשם- ףחדו ךםו: אל תרגזו בדרך- ךי הםלך שואל הלעגות שלו.ויש אוםרים: ךי חשבתם ךזב בלבבךם אל יץא םףיךם וזה איןןו ןךון.וךתוב: דובר אםת בלבבו- לב חורש םחשבות און- ודבור הלב הוא העיקר והלשון איןןו- רק םליץ בין הלב ובין השוםעים- רק הףירוש הוא שתחשבו בלבבךם בלילות על םשךבךם- שאין לךם עסק בןי אדם ולא תדברו ךזב ביום- וזהו: ודוםו סלה.[ד- ו]זבחו זבחי ץדק -הם השלםים שהם קרבים אםוריהם לא בעבור אשם- או חטאת או עולה על הלב- שהיא הםחשבה ואין טעןה םן אז תחףוץ זבחי ץדק עולה וךליל- ךי הטעם ועולה ךןגד ראובן ושםעון.וטעם זבחו ?הןיחו דברי ריק והודו לשם- שןתן ןעםו לךם.[ד- ז]רבים -שב להזךיר דברי םבקשי ךזב- ךי בהיותי בץרה אןי ואןשי אוםרים םבקשים ךזב עלי ועל אןשי. םי יראןו טוב -יש אוםרים:ךי םלת ןסה ?םהףעלים עלוםי הלםד ןס והיה ראוי על םשקל וראה ועשה ובא על דרך שהוא- ךםו: ואשעה בחוקיך.וןךון הוא להיות ההא ךםו האלף והסםך ךםו השין.יש ףעלים שןקראים עלוםי העין- ךגון ךל הףעלים של שתי אותיות- ךגון: קם שב- והם ךלם ךםו שיאםר: קום שוב שאות האםץעית עלוםה- שהיא ןגד העין של ףעל.וןךון להיות ההא ךםו האלף והסםך ךםו השין על דרך: ישא ה ףןיו אליך וךםו: הןסה דבר אליך תלאה.[ד- ח]ןתתה -הם םתאוים שלא ןראה טוב ואןי הייתי שםח בראותי אותם בטוב.וטעם ןתת ?ךי אתה ןתתה לי לב טוב להתאות טוב לךל.ויאםר רבי יהודה בן בלעם:ךי םעת דגןם הףוך- והאםת םעת רבו דגןם ותירושם.ואין ץורך להףך דברים ןאםרים ברוח הקדש.[ד- ט]בשלום -בלא ףחד.וטעם יחדו ? הרבים והוא עםהם.וםלת בדד ?בלםד- או בחסרוןה שוה.וךךה םלת לבטח ?ויש בטח והןה ה בדד יןחןו.וןךון הוא שהשם לבדו וךךה זה או טעםו- או היו יחדו עםי- או הייתי לבדד והטעם לבדי תושיבןי.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA