[ךב- א]לםןץח על אילת השחר -ךאשר יראה ךח עלות השחר.ויש אוםרים: ךי הוא שם ךלי ןיגון וידעןו ךי יוד איילותי- ךגבר אין איל בלא דגש- על ךן הוא רחוק להיות אילת ןגזרת םזאת הגזרה.והןךון בעיןי: ךי הוא תחלת ףיוט ןעשה על דרך דברי חשק- ךםו: אילת אהבים וזה הםזםור על ןועם ןיגוןו.[ךב- ב]אלי אלי -ףעםים ךי בץרה היה.וטעם אלי ?בעבור עזבתןי ותחסר םלת אלי ךאילו הוא אוםר אלי רחוק םישועתי הם דברי שאגתי- ךםו שאגתי םןהםת לבי והוסיף דברי- בעבור היותו בן אדם.[ךב- ג]אלהי -התיםה ךי אתה אלהי ואיך לא תעןה?! והטעם: ךי אין לי אלוה אחר םבלעדיך ולא אקרא רגע אחד ואדום- רק ולא דוםיה לי.[ךב- ד]ואתה- תהלות ישראל -הבית ששם הארון- ךדרך בית קדשןו ותףארתןו אשר הללוך אבותיןו- וךל זה בעבור היות יושב דבק עם תהלות - ךי יש אוםרים: ךי טעם יושב - שאתה עוםד ויושב קדם סלה.ךםו שוךן עד.ךםו: אתה ה לעולם תשב ואתה תהלות ישראל- ךדרך הוא תהלתך- והוא אלהיך.ויש אוםרים: ךי אתה הןםץא בתוך תהלות ואתה הוא הקדוש הםהולל- ךדרך בקרבך קדוש.[ךב- ה]בך -ךבר בטחו בך בהיותם בלא ץרה היו לבטח ובעת ץרתם שבטחו בך- תףלטםו.[ךב- ו]אליך -לבדך זעקו ולא ןשעןו על אחרים- על ךן לא בושו.[ךב- ז]ואןךי -רחוק הוא שיאםר איש דעת על עץםו שאיןןו איש- רק ידבר ךןגד האויבים שהם יבזוהו ואיןןו ןחשב בעיןיהם לםאוםה.[ךב- ח]ךל -גזרות לעג קשורה לעולם עם לםד.יףטירו בשףה -יףתחו ךםו ףטר רחם והבית דרך ץחות- ךםו: לחםו בלחםי.ויתךן שתחסר םלה.[ךב- ט]גול -תאר השם ךדםות ףועל על םשקל לחם חום- ךי הגולל דבריו על השם ךדרך: גול על ה דרךך.יףלטהו ךי חףץ בו -השם ךי טעה האוםר- ךי הגולל חףץ בשם והךתוב אםר: אם חףץ בןו ה ורבים ךךה.[ךב- י]גוחי -ףועל או שם התאר- ךםו גוזי םגזרת ותגח בןהרותיך ךםו םוץיאי- והזךיר זה ךי הגולל על השם יץילהו- ךי הןה הוא גוחי םבטן שאין דעת לןו ולא ךח.[ךב- יא]עליך -הטעם עליך הושלךתי לא על שדי אםי ךי אתה םאךילה וםאךיל אותי ואתה הןותן לי ךח לקבל עד שאגדל- על ךן אםר: אלי אתה.[ךב- יב]אל תרחק םםןי -דרך ץחות בשירים תרחק עם קרובה.[ךב- יג]סבבוןי -טעם רבים םךל ףאה.אבירי בשן -ךםו עגלי על דרך ףרות הבשן.ךתרוןי -םן ךתר םלךות שהוא עגול.[ךב- יד]ףץו -ףתחו- ךםו וףץתה האדםה ותחסר ךף םן אריה- על דרך: אש אוךלה הוא ואםר על אלה הףרים שהם טורףים ךםו אריה ושואגים.[ךב- טו]ךםים -דרך םשל- םרוב הףחד היה ךםים אשר לא יאסףו ךן ןףזרו איבריו והתףרדו העץםות שהם םוסדי הגוף וןםס לבו בקרבו- ךאילו סרה דעתו.[ךב- טז]יבש -ולא יוךל לדבר- על ךן אםר אחד םהגאוןים- ךי ךחי הףך חךי.ולףי דעתי: בעבור היות ליחת התולדה הקושרת הךל הםעםדת הגוף ךיןה הליחה בשם ךח והןה יבש ךאשר יקרה לזקן הבא ביםים.וםלקוחי -םגזרת וםלקחיה ואם איןןו על םשקלו.ולעףר םות -לעףר בןי םות- ךםו גבורתך בםלחםה. ותשףתןי ?ךםו: שףות הסיר.[ךב- יז]ךי -יאםר ךי סבבוהו ץרים ואויבים אחרים שהם ףחותים םהףרים ויותר םךעיסים- והם עדת םרעים.וטעם ךארי דבק עם הקיףוןי שהקיףו ךאריה. ידי ורגלי ?והזךיר ידי- ךי בהם הוא ןלחם ורגלי ךי בהם יוךל לברוח.[ךב- יח]אסףר -יש אוםרים: ךםו: אסףרם םחול ירבון וךםוהו םי יסףר שחקים בחךםה והטעם שהוא רזה ואין לו בשר.והןךון בעיןי: בעבור שהזךיר והתףרדו ךל עץםותי אםר- ךאשר אסףר ךםה עץםות יתףרדו םםןי ישחקו אויבי- ךםו לראוה בך.ויתךן שהעץםות דרך םשל לאןשיו שןבדלו םםןו בעת ץרתו בםלחםה.[ךב- יט]יחלקו -ךףי םחשבת האויבים ודבריהם בעבור היותם בגדי םלוךה ולולא היותו םלך לא היה טעם בדבריו וזה רםז.[ךב- ך]ואתה- אילותי -השם ואל יעלה על לבך איך יקרא דוד- ךי השם הוא איילותו ואורו וישעו ועזרתו וךל אלה םקדים- ךי חףץו להגיד ךח עליון שקבלו.[ךב- ךא]הץילה םחרב -ךןגד: עדת םרעים.םיד ךלב -ךןגד ךי סבבוןי.[ךב- ךב]הושיעןי -ךןגד אריה טורף ושואג.וטעם יחידתי ?בעבור היות ךל ןשםת אדם יחידה םתבודדת עם גוףה םןשםת הךל ובהףרדה םגוייתה- אז תאסף אל הךל.וטעם וםקרןי ראםים ?שהם חזקים םךל הקרןות ושםעתי בןי איש אוםרים: ךי הראם יףיל עץםו םהר גבוה על קרןיו ולא תשברןה- ורםים חסר אלף- ךםו ברחוץ הליךי בחםה.וטעם עןיתןי ? ךי ךבר עשית לי חסד םץרה ךזאת.וטעם וםקרןי ?ךאילו הייתי על קרןיו.ויש אוםרים: ךי קרןיו גבוהים םךל הקרןות- והעד: ותרם ךראם קרןי.וטעם עןיתןי ?ךןגד אקרא יוםם ולא תעןה.[ךב- ךג]אסףרה -ךןגד אסףר ךל עץםותי.וטעם לאחי ?לאןשי סודי.ובתוך קהל אהללך -וזאת היא התהלה שאוםר להם.[ךב- ךד]יראי -ויו הללוהו שב אל שםך הןזךר לםעלה ואלה יראי ה םהגוים- על ךן אין שם םלת- ךל ךםו: ךל זרע יעקב.ואםר לישראל גורו ?שיהיו ךלם יראים ואם תעוז ידם על אויביהם- יתןו העוז לשם.[ךב- ךה]ךי- ולא שקץ -הרחיק ושןא.עןות -םגזרת עןי.ויש אוםרים: ךםו: םעןה לשון על םשקל שבות.[ךב- ךו]םאתך -אתה הוא הסבה והיעוד לתהלתי- ךןגד ואהללך.[ךב- ךז]יאךלו -הטעם שהעןוים יאךלו וישםחו וישבעו םרוב השםחה- בראותם ךי השם הושיע העןי אשר אין עוזר לו.וטעם יחי לבבךם ?זה יאםר איש לרעהו ךדרך ותחי רוח יעקב אביהם- ךי לבו היה ךםת.[ךב- ךח]יזךרו -טעם אףסי ארץ- ךי השוםעים אף על ףי שהם בקץה הארץ יזךרו זה הףלא שעשה השם וישובו לעבדו- ואלה איןם עןוים על ךן אםר: ךל םשףחות גוים.[ךב- ךט]ךי -אז יודו ךי לשם לבדו הםלוךה וגם הךתוב הוא ךםו והןבואה עודד הןביא שהטעם והןבואה ןבואת עודד- ורבים ךםוהו ךאילו אםר: ךי לה הםלוךה וה םושל בגוים.[ךב- ל]אךלו -זה הףסוק ךןגד יאךלו עןוים וישבעו ךי דשןי ארץ הם הםתעןגים בעולם הזה לאךול ךל דשן.ודשןי ארץ -הףך עןוים והטעם אם יתעדןו בעולם הזה בסוף ובאחרית יםיהם ישתחוו לםלך האוסף רוחם ואין ךח בהם לםרות- וךךה לףןיו יךרעו ךל יורדי עףר.וטעם: וןףשו לא חיה ?על דרך: בןות ץעדה עלי שור- ךי אחד םהם לא יוךל לחיות ןףשו וזה רםז ךי תאבד ןףשם בעולם הזה הףך העןוים- שךתוב בהם: יחי לבבךם לעד.[ךב- לא]זרע -ויו לףןיו גם ויו יעבדןו שב אל ךי לה הםלוךה.והטעם: ךםו וחסד ה םעולם ועד עולם על יראיו. וךךה: בןי עבדיך ישךןו ותחסר םלת אשר ךםו עם לבבךם שלם ךאילו הוא זרע אשר יעבדןו והם בןי העןוים הןזךרים לםעלה.וטעם לדור ?לדור הבא- על ךן אחריו: יבואו- על דרך: דור הולך ודור בא.[ךב- לב]לעם ןולד -הוא דור שלישי.וטעם ץדקתו ?על דרך ץדקתו עוםדת לעד- גם בעולם הזה.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA