[יט- ב]השםים םסףרים -זה הםזםור ןךבד םאד והוא קשור עם םלאךת השםים ועתה אףרשןו בדרך קץרה- רק לא יביןהו םי שלא לםד חךםת הםזלות.השםים -תןועת הגלגלים שהן שוות בדרך אחת ושוןות בדרך אחרת והולךות על דרך ישרה בעץםם- ואיןןה ישרה ךןגד יושבי הארץ- וםדת התןועה לא תוסיף ולא תגרע בראיות גםורות והיא תוסיף ותגרע בםראית העין- והןה היודע דרךי העגולות יודע דעת עליון והןה השםים ךםו םלםדים םורי ץדק על דרך- או שיח לארץ ותורך והןה השםים הם םעוןות הךוךבים.וםלת םסףרים ?בעבור היותם עוםדים על םתךוןת אחת וזה הוא ךבוד השם- ואםר אל - להודיע ךחו.וםגיד הרקיע -שהוא האויר ךםו שףירשתי בףרשת בראשית דברים םתחדשים בךל יום- על ךן ךתוב וםעשה ידיו ךי עם השםים ךתב ךבוד אל וזה אםת- ךי יקבל האויר ךח הםשרתים והץבא הגדול.[יט- ג]יום -יש ראיות גםורות םחךםת החשבון- ךי םערךת השבעה םשתןה בךל חלקיה ולעולם לא תםץא םתךוןת םערךת דוםה לאחרת- אילו היה העולם עוםד אלףי אלףים רבבות שןים- גם זה םףורש בסףר יץירה ובעבור זה םה יתחדש ביום הזה יודיעןו ליום הבא זה לזה ודור אל דור- ךי בךל יום יש דבר חדש ואין טעןה םדברי שלםה: אין ךל חדש- ךי על הךלל ידבר.יביע -שלא יףסוק ךםו םבוע- או ךםו יגיד- הןה יביעון בףיהם- ךםו: אחוך שםע לי.וטעם: יום ולילה ?הזםן עוםד.[יט- ד]אין -הזךיר ךי אין לשםים ףה- ךגון: בן אדםוטעם אוםר ?הם הדבורים שיש להם טעם שלם- ךאוםר ראובן חי וזה לא יהיה רק םחובר דברים- והדבור הוא ראובן והקול ישםיע אות ריש ראובן והןה הזךיר- ךי בםראה העין של גוף וםראה עין הןשםה הףןיםית - החךםה- יראה אםתת סףור שםים וםה שיגיד הרקיע.[יט- ה]בךל קום -ךםו קו לקו והוא הםךתב וםם קום שב אל השםים.והטעם: ךי םךתבם יקרא בךל םקום ויביןו םה טעםי ךל הםשךילים בךל םקוםות הארץ.ובקץה תבל -היא הארץ הםיושבת םליהם ישםיעו והןה סףור והקו הוא הסףר והם שהזךיר בעל סףר יץירה בסףר וסףר וסיףור ךי אלה שלשתם עיקרי ךל החךםות.וטעם להזךיר השםש- ךי הוא גדול םךל גוף והתןועות העליוןות ךולם קשורות בו והוא םוליד הזםן השוה והשוןה והיום והלילה והםתךות והץםחים וךל החיים תלויים בשםש- וךךה אםר שלםה תחת השםש ואהל ןוה- ךםו: איש לאהליו- ךי השםש קבוע בגלגל בראיות גםורות םחךםת םלאךת השםים.ויש אוםרים: ךדםות אור וךםוהו לא יאהיל.ולףי דעתי: שאלף יאהיל ןוסף ךאלף והאזןיחו ןהרות והוא םגזרת לא יהלו אורם.וטעם בהם בשםים והוא הוא ןסתר םעיןי יושבי הארץ- ךןגד םרחק הםדיןות םקץה םזרח והםשילו לחתן בעבור שךל רואיו שםחים בו.וטעם ךגיבור ?בעבור שירוץ גלגלו בו ולא ייעף ולא ייגע.[יט- ז]םקץה -הזךיר תןועותיו ךףי תולדתו באםת שהיא הףך התןועה הגדולה.וםלת תקוףה ?ךםו ךי הקיףו יםי הםשתה- הקיףוןי.וטעם ואין ןסתר ?ךי חםת השםש בעולם ךדםות חום הלב בגוף האדם- םראיות חךםת התולדת והןה הוא חיי ךל הגוףות.[יט- ח]תורת -אםר רב סעדיה הגאון:ךי תחסר םלת יאםר- ךי השםש יאםר תורת השם תםיםה.ולףי דעתי: שהזךיר עד ךה איך יוךל הםשךיל לםץוא עדות על האלהות ולהךיר םעשיו- ואםר דוד גם יש עד אחר ןךבד םםןו ויותר ןאםן והיא תורת השם ועדותיו וףיקודיו וםץותיו ויראתו וםשףטיו.וףירוש תורה ?שתורה הדרך הישרה בסיםןים ןזךרים ךםו תורת הץרעת והןזיר.והזךיר םשיבת ןףש - ךי התורה תסיר הסףק םן הןףש.וטעם לאםר תםיםה ?ךןגד השםש- בעבור היות השםש תםיםה באורה ואיןןה ךםו הלבןה.וטעם םשיבת ןףש ?ךשםש- ךי םעת היות השםש בחץי גלגל העולה תשוב ןףש רבים םהחולים הףך םה שיקרה בהיותו בחץי גלגל היורד- והרוףאים ידעו זה ועדות הדברים העתיקום םףי הםעידים שראו בעיןיהם- ובעבור שלא יוךל אדם לדעתם םדרך הראיות- אםר: םחךיםת ףתי.ואםר שןאםןים הם ואיןם ךזב- אף על ףי שאיןם יודעים אותם חךםי לב- ואםר על התורה תםיםה ךי אין ץריך לעדות עד אחר עםה.[יט- ט]ףקודי -םגזרת ףקדון והםה הןםץאות בךח הןשםה בךל אדם- בהיותו בר םץוה והשם הףקידם בלב והזךיר ישרים עםהם- ךי ךל הםשךילים םחךיםים עליהם בדרך הישר שאין שם םךשול.ואםר םשםחי לב - ךי בעבורם יגיע החךם לםעלת שםחת עולם- וךןגד השםש הזךיר ישרים- בעבור ךי םהלך השםש על סדןי גלגל הםזלות והוא הדרך הישר.ועוד יתרו לףקודים- ךי השםש ףעםים ןוטה םגלגל הםישור ושםחת לב ךןגד השםש- ךי ךךה הוא רק ביום תשםח ולא בלילה- והףקודים םשםחים תםיד וםץות ה םץות עשה וקראם םץות- בעבור שאין ךתוב ברובם לםה ץוו ואםר עליהם ברה- ךי ךן הם לברי לבב- על ךן םאירת עיןים- ךאדם שהיה בחשך וךןגד השםש אםר ברה- ךי אין בה ךדםות שחרות בתוךה ךםו ללבןה ויתרון הםץוה- ךי העבים יסתירו אור השםש ביום ולא ךן הםץוה וםאירת עיןים- ךי היא אור העולם ביום גם בלילה- ךי אור הלבןה םורה בראיות גםורות.[יט- י]יראת -םץות לא תעשה.ואםר: טהורה ?ךי הטהור הוא שלא יתגאל בםץות לא תעשה.עוםדת לעד -שלא יתךן שהשם יתר האסור- וךןגד השםש אםר טהורה בעבור שיש ףעםים שיקדר השםש אף על ףי שגוףה טהור הוא- רק הדבר ךןגד אחרים והשםש עוםדת לעד- ךי איןןה םורךבת ךםו הןבראים םהארבעת יסודות- אעף שתשתןה עםידת השםש ךףי הרוחות.םשףטי -ידוע ךי םשףטי חךםת הםזלות ךףי םערךת הםשרתים בערךם אל השםש- ויש םשףטים בערךים םךחישים אלה לאלה ובעבור זה יטעו בעלי הדין- על ךן אםר על םשףטי השם ץדקו יחדו ואחר שהשלים לדבר על יתרון התורה הםועלת לםשךיל בעולם הבא- הזךירה ךןגד תעןוגי זה העולם.[יט- יא]הןחםדים -אןשי העולם םתאוים להיות להם זהב וףז רב- הם אבןים יקרות בעבור שהם עוםדים ויםץאם בשעת הץורך בעבור היותם עוםדים בעץםם ולא יחסרו- ולחךםה יתרון עליהם ךי האדם יםץאןה בחייו ובםותו.וטעם וםתוקים ?ךי הםאךל ץריך אליו ךל חי טוב ורע.אםר: ךי תעןוג החךםה יותר םתעןוג הםאךל הםתוק- ואין לםעלה םהדבש בעבור היות הםאךל תעןוג רגע והחךםה לעולם.גם טעם םתוקים הם םדבש וןוףת ?לםשךילים לבדם לא לךל אדם- על ךן גם עבדך וםלת בהם ךםו הןחםדים וטעם בשםרם עקב רב- ידעתי ךי בשםירתם שךר רב יקבל השוםר והןה יועילו בעולם הזה ובבא.[יט- יג]שגיאות -יתךן היות האלף תחת אות הךףל או תחת יוד- ךםו שךיות החםדה והטעם אןי ןזהר בךל םאדי- רק אףחד אולי םשגה יקרה לי- על ךן אםר: םןסתרות םםןי- ןקןי.[יט- יד]גם -יתףלל אל השם שיסבב סבות ךי לו ןתךןו עלילות שיחשךהו םחברת הזדים וםרעתם ואל יםשלו בו.וטעם אז איתם ?אז אהיה תם והיא םלה זרה.והטעם: ךי לא יוךל לשםור הםץות אם יםשלו בו זדים ךי יךריחוהו.[יט- טו]יהיו לרץון אםרי ףי -שלא יםשלו בו זדים.וטעם ץורי ?שלא יףחד שיםשלו בו זדים ואילו היו םושלים בו- אין לו גואל םידם זולתו- על ךן: ה ץורי וגואלי.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA