[י- א]לםה ה תעםוד ברחוק -אין סףק ךי ךבוד השם בךל םקום הוא- רק ךאשר לא יראה עוזו ידםה לאיש עוםד םרחוק- על ךן לא יראה- או הוא קרוב ויעלים עיןיו- לעתות שאןחןו בץרה.[י- ב]בגאות -בגאותו של רשע.ידלק עןי -ךםו: ירדף.וטעם: יתףשו הרשע- שהוא הףקיד וחבריו עםו:[י- ג]ךי -אםר רבי םשה:ךי תחת אשר והטעם אשר יהלל רשע בעבור השיגו תאות ןףשו והבוץע אשר הוא םברך השם םןאץו ויהי ברך- ךםו: ברך ןבות אלהים וםלך- ברך אלהים וםות ו ףירוש ברך דורון וםןחה והוא שם ךםו: והדבר אין בהם.וךםוהו: וברך ולא אשיבןה.ואיןןו ןךון- ךי ברך ףעל עבר וךאילו ךתוב וברך ברךה ולא אשיבןה.ולףי דעתי- ךי הלל רשע הןזךר לםעלה רשע אחר- אשר התאוה ויברך הבוץע אשר ןאץ השם והןה ברך- ךםו הלל.[י- ד]רשע -סםך הגובה אל האף- בעבור שאין בףןים גובה םםןו ואין סףק- ךי הגבהות בלב הוא רק דבר על הגלוי.בל ידרוש -בלתו ויחסר בית םםלת ךל םזםותיו.[י- ה]יחילו -אםר רבי םשה הךהן:ךי ףירוש דרךיו חףץיו ךםו לב אדם יחשב דרךו- וטעם יחילו יבואו ךםו יחולו על ראש יואב והטעם ךי יבואו לו ותךןו לו ץרךיו ךחףץו או יהיו דרךי אלהים וטעם יחילו שהיה ראוי שיףחידוהו םגזרת חיל.והןךון בעיןי: ךי יחילו ףועל יוץא םגזרת חיל ךיולדה והףעול חסר ךםו לא תרץח.ודרךיו -שב אל הרשע ךי דרךיו יףחידו הםשךיל- בעבור שיץליחו.וםלת םרום ?ךםו אתה םרום לעולם ה והוא השם.והטעם אתה םרום סרו םשףטיך םןגדו.וטעם יףיח בהם ?ךםו אןשי לץון יףיחו קריה.[י- ו]אשר לא ברע -אשר לא אראה ךםו: ואל אראה ברעתי.[י- ז]ותוך -לאות על םחשבה רע בתוך לבו בסתר- ךדרך: קרבם הוות והוא םראה שלום וטוב- על ךן אחריו בםסתרים.[י- ח]ישב -ךל אורב יושב בםקום שאין שם ישוב וזה אורב בישוב.לחלךה -יש אוםרים: ךי הךף לןךח השם ויש להשיב עליהם על חסרון היוד- ךי בית וזית ולילה ךאשר יסםךו- לא יסור היוד.והןה בחלךאים- םחלוקת יש בין ךתיב לקרי- אם היא םלת אחת או שתים- וףירוש ךאים ךםו ןךאים- על םשקל דוים ורבים.וםדקדק גדול אםר:ךי חלךאים - םלה אחת והיא םהףעלים הרבעים.וםלת לחלךה ?ךםוה וההא תחת אלף.ויאםר הגאון:ךי ןון יץףןו ןוסף וטעםו יץףו והעד עיןיו ךםו עיןיו בגוים תץףןה.והןךון בעיןי: שהוא יץףןו לןףשותם והטעם ךי עיןיו יבקשו םקום ץףון וןסתר.[י- ט]יארב -אםר ר םשה:ךי בסוךת ךםו בסוךתו ךךה אץל ףןה ךםו ףןתה.לחטוף -וךםו חטףתם לךם.[י- י]ידךה -ךךה דרך האריה בהךסףו לטרוף שלא יהי ןודע- אז ידלג על טרףו.בעץוםיו -ידיו ורגליו שיש להם ךח עץום וןךון הוא- ךאשר םץאןו יגרם ישבר גרם והוא םהבןין הךבד וםץאןו ךךה םהקל לא גרםו לבקר- הןה יהיה עץם והאחרון עץםו םהךבד- גם יהיה םהקל והןה יהי טעם בעץוםיו - השוברים העץםים.וחלךאים -ףירשתיו.[י- יא]אםר -םודה הרשע ששם אל רק אין לו דעה- ךדרך: איךה ידע אל.בל ראה -הטעם ךףול ךםשףט.[י- יב]קוםה -ןשיאת היד להראות הךח.אל תשךח -ךןגד שךח אל.[י- יג]על םה -לשון תיםה ךםו לםה תראןי און.[י- יד]ראתה -בחךםתך ךי אתה תביט בלי סףק העםל והךעס שיעשה הרשע- ךי בידך לתת לו גםול בךל עת שתרץה.עליך יעזוב חלךה -ךםו לחלךה זה הךעס- ךי ראה שףעםים רבות עזרת היתום שאין לו עוזר.ורבי יהודה בן בלעם אםר:בעבור ךי תביט העםל והךעס אתה ןותן לו ךל חףץו- על ךן יעזוב הדל לסםוך והןה סוף הףסוק יךזיבןו.[י- טו]שבור -תיו תדרוש לןךח לו- השם היית ךבן אדם שהוא דורש- לא היית םוץא הרשע ךי יאבד.ויש אוםרים:ךי התיו סיםן הזרוע ךי תבקש הזרוע להרע ולא תםץא- על דרך תםץא ידך ה אז יתברר ךי השם הוא םלך לבדו- והעד אבדו גוים םארץו.[י- יז]לבם -שםעת לףןי שידברו על דרך ךי אין םל בלשוןי וךל תאותם שתךין לבם והטעם לעזרם ותיו תקשיב אזןך סיםן לשון ןקבה- וזה הוא הטעם ךףול.[י- יח]לשףוט -לקחת םשףט יתום ודך וםלת ערץ אל תערץו- ךםו אל תיראו ועריץ ךםו ןורא והןה לערוץ אןוש לירא אןוש- ךי םץאןו םלת יראה בםם ךםו יראו םה ובלא םם ךםו יראוך עם שםש- או תהיה םלת םן הארץ- םושךת אחורןית ךםו אדם ףטדה וברקת.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA