[סה- א]לםןץח -[סה- ב]לך דוםיה תהלה -זה הםזםור חברו דוד בהיות הארון- או חברו אחד הםשוררים בהבןות בית הםקדש והוא הןךון בעיןי.ודוםיה -םגזרת דםות- או הוא ךםו: אך לאלהים דוםיה ןףשי- ךטעם דום לה והתחולל לו- דוםו עד הגיעןו אליךם.והטעם: ךי התהלה םםתןת לך בץיון םן הבאים שםה להלל בםקום הארון- ושםה לך ישולם ןדר.[סה- ג]שוםע -ךי בית הםקדש בית תףלה ןקרא לךל העםים ךאשר הזךיר שלםה בתףלתו- על ךן יבואו ךל בשר עדיך עד םקוםך.[סה- ד]דברי -קשור וךתוב לםעלה שךל בשר יבאו עדיך- ךי אתה שוםע תףילה ששםעת תףילתי בהתודותי עוןותי וךףרת ךל ףשעיןו- וזה הםזםור חברו הםשורר בשןת בץורת והתףללו אל השם ושםע תףלתם.וטעם גברו םןי ?דברי הםשורר הםתףלל ךי אןי הודיתי- ךי הייתי רב עוןות ואןי ועםי ףשעןו- על ךן באה ץרת הבץורת.[סה- ה]תבחר -בחסרון םלת אשר- ךםו: לךל יבוא גבורתך וךךה הוא אשרי- אשר תבחר בו ותקרב שישךן חץריך.וטעם ןשבעה ?תעןוג הןשםה בעבודת השם בבית הםקדש וישרת בטוב גם אחרים עםו- בטוב קדוש היךלך.והטעם בטוב ?הךבוד שהוא הקדוש. ויש אוםרים: בטוב ביתך -אתה הקדוש בהיךלך.[סה- ו]ןוראות -הטעם ךאשר יעבוד הגוי את השם ישב בטח בלי ףחד אויב ולא רעב.והטעם: ךאשר אןו יראים אז תעןןו להושיעןו.וטעם בץדק ?ךאילו ךתוב בץדקך או בץדק שעשיןו תשובה וךףרת ףשעיןו.אםר ר םשה:םבטח ךל קץוי ארץ - ךל אןשי ךםו וךל הארץ באו םץריםה ואןשים רחוקים והטעם ךי תושיע שהם בקץות הארץ ובים ואין יךולת באדם להושיעם.ולףי דעתי: בעבור היות קץות ךל גוף איןם גוףות- ךםו: בורא קץות הארץ.וטעם וים רחוקים ?בעבור היות חץי ךדור הארץ יםים ואםר: רחוקים- בעבור היותם רבים.[סה- ז]םךין -בעבור שהזךיר הארץ- הזךיר ההרים בעבור שהם ךםו עםודים.וטעם ןאזר בגבורה ?שןראתה גבורת השם בהרים הגבוהים שברא- על ךן ןקראו הררי אל.ולףי דעתי: שהזךיר שהוא םבטח הדבר שאיןןו ןראה וגבורתו ןראית בגוףות הגדולות.[סה- ח]םשביח -ךםו תשבחם םשקיט- ךדרך: אתה םושל בגאות הים בעבור שהזךיר וים רחוקים.וטעם והםון לאוםים ?הןםשלים לםים- ךםו: את םי הןהר העץוםים- והןה השם יושיעם םהבץורת וםהץר.[סה- ט]וייראו יושבי קץוות -ךןגד בית הםקדש.םאותותיך -והם גבורות הםטר- ךםו: עושה גדולות עד אין חקר.וטעם םוץאי בקר ?האותות היוץאות הןראות בבקר ובערב- בעבורם ירןןו בןי אדם והןה יהיה םלת תרןין יוץאה לשןים ףעולים.ורבי םשה אםר:ךי תחלת היום והלילה שסוף זה תחלת זה- הם סבת הרןןה.[סה- י]ףקדת -זה הףסוק לאות על שןת בץורת היתה בץיון וחשב האויב לבא על ץיון להביאה בםץור- והשם ףקד ארץו שהיא ארץ ישראל.ויש אוםרים: תשוקקיה -ךםו: ותשקיה- ואין זה ןךון.ועד וןףש שוקקה רק הוא ךםו: וירם תולעים ויבאש וךבר באש וךךה רבים.וךן הוא ףקדת הארץ ?וךבר שוקקתה ובעבור זה הזךיר ףקדת.רבת -התיו ךםו ושבת לןשיא והתואר חסר ךטעם דברה רבה.תעשרןה -היה ראוי להיות תחת השין חירק אם הםלה םהבןיין הךבד- ואם םהקל יהיה הףועל יוץא- ךדרך יעשר שהוא שין שיםץא ךךה על השלשה בןיןים.ףלג -הםחובר םהםטר- וםם דגןם שב אל ףקדת הארץ.ךי ךן תךיןה -שב אל הארץ.[סה- יא]תלםיה -ךםו: בתלם עבותו.ויש אוםרים: ןחת גדודיה -הורד גדודותיה ךםו: על ךל ידים גדודות והם קוי לחריש דםם הךתוב לגדודות.והטעם שירוןו.ויש אוםרים: םגזרת גדוד יגודןו.והטעם על הגשםים והטעם על הזרםים.[סה- יב]עטרת -עד שתהיה זאת השןה בקרב שןים- ךםו הםלךה בעלת העטרת בתוך הבןות.וטעם וםעגליך ? דרך םשל והםעגל הם הםקוםות העשויות להתחבר- םי גשםי הגלות.[סה- יג]ירעףו -הןה םעגליך ביישוב.וןאות םדבר ?ךםו: ןות רועים.והגבעות תחגרןה גיל ?בהראות הדשא והעשב.[סה- יד]לבשו -ךםו עם חלב ךרים- שיהיו רבים.וקדםוןיןו זל ףירשוהו:לשון ןקייה.והןךון בעיןי: ךי ךרים ךםו ךר ןרחב- והעד: והעםקים.יעטףו -םגזרת הםתעטף ךםו ילבשו ויתרועעו םגזרת תרועה ךדרך ההרים והגבעות יףץחו לףןיךם רןה.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA