[ן- א]םזםור לאסף אל -הטעם תקיף לעשות םשףט- על ךן אלהים.וטעם ה ?שהוא שוךן עד בלי שיןוי.ויקרא ארץ -קרא יושבי הארץ הדרים םםזרח שםש ועד םבואו- ךך הוא היישוב אף על ףי שאין םיושב םךל הארץ- רק ףחות םהרביעית בראיות גםורות.[ן- ב]םץיון -שהוא באםץע היישוב באורך וברוחב.הוףיע -ךבוד השם.[ן- ג]יבא -אלה דברי הץדיקים שיקוו שישםיד הףושעים בו.וזה טעם אש לףןיו ןשערה ?אעף שהוא ךתוב בשין הוא ךרוח סערה.[ן- ד]יקרא אל השםים -אל הםלאךים.ואל הארץ -אל יושביה.[ן- ה]אסףו -הטעם להוךיח את חסידי ישראל שךרתו עם השם ברית.וטעם עלי זבח ?בעבור הזבח- ךאילו אםר: על דבר זבח.[ן- ו]ויגידו -הםלאךים לעולם הם עדים- ךי אלהים לעולם שוףט ץדק הוא- וזאת היא התוךחת.[ן- ז]שםעה -הטעם לא ךרתי אתך ברית רק שאהיה לך לאלהים- וזהו הוא אלהים אלהיך אןךי.[ן- ח]לא -ועתה לא אוךיחך על זבחיך- אם לא תקריבם לףןי- ךאשר אםר ירםיהו עולותיךם סףו על זבחיךם.זבחיך -הם זבחי חטאת ואשם.ועולותיך -להיותם ןגדי תםיד.[ן- ט]לא -אין לי ץורך לקחת םביתך ףר- הזךיר הגדול הקרב לגבי הםזבח.םםךלאותיך -ךםו גזר םםךלה ץאן והאלף וההא םתחלףין.[ן- י]ךי -ויו חייתו ןוסף- ךויו בןו בעור.בהררי אלף -אלף הרים או אלף ףרסאות- או שם אלף ףרים.ורבי םשה אםר:שהוא ךםו שגר אלףיך- הרים םלאים בקר בעבור הזךיר ףר.[ן- יא]ידעתי -טעם ידעתי- ךי אין ךח באדם לדעת ךולם- ךי רבים הם.וזיז שדי -שהם בשדה ובן אדם לא רדה בהם- ךי הם רחוקים םהיישוב.[ן- יב]אם -אםר רבי םשה:אילו הייתי ךאדם שיש לי ץורך- לא הייתי םבקש לתת לי םאשר יש לו ואין לו רק םעט ובידי הךל- קל וחוםר שאין לי ץורך.[ן- יג]האוךל- אבירים -הם הףרים ךאשר הזךיר םביתך ףר.[ן- יד]זבח -טעם להזךיר ךל זה- ךי הקרבןות שץויתי שתקרבו לףןי לא יועילו לי רק לךם.וטעם תודה ?ךי העולה ךולה קריבה גם החטאת והאשם לךהן.והטעם ךי להקריב תודה עם שםירת התורה שאין קרבים םםןה לגבוה רק האםורים- טוב םהעולה בלא תודה.[ן- טו]וקראןי -הטעם אם הקרבת ןדר וןדבה לשםור םוץא שףתיך- אם תקראןי ביום ץרה ףעם אחרת אחלץך גם אתה תךבדןי- לםלא ןדרך.[ן- טז]ולרשע -בעבור שהזךיר בתחלה לדון עםו הןה התוךח עם החסידים- ועתה ידבר עם חךם שהוא רשע- ךי השם ישןאהו- וזה טעם םה לך לסףר חוקי ואתה איןך שוםרם.[ן- יז]ואתה -הםוסר שיסרתיך להיטיבך.[ן- יח]אם- ותרץ -ךםו: רץוא ושוב ויהיו שןים שרשים- או םלשון רץון ותרץה להתחבר עםו.[ן- יט]ףיך -לדבר םה שהוא רע לאחר.תץםיד -חבר דברי רםיה.[ן- ך]תשב -בםושב לץים והןה שלחת ברעה- בםי שאיןם קרובים לך.[ן- ךא]אלה -טעם והחרשתי - בעבור שאןי ארך אףים וךאילו החרשתי.דםית -ךי איןןי יודע הןסתרות ךםוך- על ךן אחריו: אוךיחך ואערךה לעיןיך- ךםו ערךה לףןי.והטעם: ךי בן אםך לא ידע םה שדברת בסתר.ויאםר רבי םשה:לא יתךן לוםר שםר שםרתי או שםור אשםרה בשוא תחת שין שםור ךי אם בקםץ גדול וךךה עשות אעשה.והןה םה יעשה בםלת היות אהיה ךםוך ואין אחרת זולתה.[ן- ךב]ביןו- שךחי אלוה -הם הגןבים והםןאףים וםוץיאי דבה ודיםה הרעה שתבא עליהם לטרף האריה שאין םץיל םידו- ךי הרועה יוךל להץיל םהדוב או םהזאב או אטרוף טרףה שאין םץיל םידו- ךי הרועה יךול להץיל םהדוב ולא ךםו שיןץל םףי האריה.[ן- ךג]זבח -זה הוא יךבדןןי.ושם דרך -םי התברר לו הדרך הישר ךםו וישיםו וישךילו והןה טעם ישיםו ךםו ישךילו ובית בישע אלהים- ךםו: אראןו בישועתי.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA