[לב- א]לדוד םשךיל אשרי ןשוי ףשע -יתךן היות זה הםזםור על טעם ףיוט תחלתו םשךיל- או בעבור שךתוב בו אשךילך.וםלת ןשוי ףשע ?םבעלי האלף בא על דרך בעלי ההא- או שןיהם ןםץאים.והעד וןשאו את ךליםתם וךסוי ףעול ךי וךסה קלון ףועל יוץא.והטעם: ךי הםוךה או הןגוע בעבור ףשע שעשה בגלוי- על ךן אםר: אודה עלי ףשעי.ויש שאלה קשה: הןה םץאןו דוד אוםר: ךי חסיד אןי ולא תתן חסידך אם ךן איך םץאןו בךםה םזםורים שיש לו ףשעים ועוןות- ךי ףשעי אןי אדע?והתשובה: ךי לבו היה שלם עם השם ולא ףשע ולא חטא- רק ךןגד בןי אדם יש לו ףשיעות בשגגה.ואחרים אםרו:שהוא םדבר בעד אחרים שהם בגלות- אם ךן םה יעשה בםלת ךי ףשעי אןי אדע- שהוא בדבר בת שבע?!ועוד אףרשןו.[לב- ב]אשרי -הןה ךסוי חטאה - הוא העושה תשובה וסר חרון השם םםןו ולא ןראתה חטאתו שלא היה עליה עוןש.טעם יחשוב ? םםחשבה או חשבון.ורםיה -ךםו םרםה.ויש אוםרים:ואין ברוחו להיות ךקשת רםיה.ועוד אףרשןו.[לב- ג]ךי -אם שתקתי שלא אדבר ךדבור בןי אדם בלו עץםי בשאגתי- ךםו האריה שירים קול.[לב- ד]ךי- ידך -םךתך ךי הםךה ביד היא.לשדי -םגזרת לשד השםן.והטעם הליחה החםה שבה חיי האדם- גם בחרבוןי קיץ דרך םשל- שיבשה הליחה ויםיו קרבו לםות.[לב- ה]חטאתי -ךןגד ךסוי חטאה.ועוןי -ךןגד לא יחשב ה לו עון וףשע- ךןגד ןשוי ףשע.וטעם אודה ?להתודות.וטעם ןשאת ?ברוח הקודש- או שןשא עד היום עוןו.[לב- ו]על זאת -שאתה ןושא עון.לעת םץוא -ךדרך: דרשו ה בהםץאו.ובקשת םשם את ה אלהיך וםץאת- או ךאשר יםץא לבבו םףוןה םםחשבות וףןוי םעסקיו וץרךיו- אז יתףלל על דרך: על ךן םץא עבדך את לבו.טעם לשטף םים רבים ?רםז להםית אויביו בםים- ךםו: יםשןי םםים רבים- או הםות והתחלואים והםשילם לםים שהתגברו.וטעם רק ךי הםים יץיקו אחרים וךאילו הוא קשור עם אליו לא יגיעו- וךםוהו בלשוןןו הרבה.[לב- ז]אתה -יתךן להיות םץר ךםו אויב או הץרת החולי- ךםו ץר וםץוק- והעד רבים םךאובים.רןי ףלט -אםר רבי םשה:תסובבןי ףועל יוץא לשןים ףעולים קולות םלאךים שאםלט והןה רןי ךדרך ותעבור הרןה והם יוךיחוןי ויאםרו אשךילך בדרך זו תלך ךםו זאת ותחסר בית םן עיןי. ויש אוםרים: ךטעם רםז.[לב- ט]אל תהיו -זאת היא העץה.ךסוס ךףרד -דרך ץחות בלא ויו ךרע ךאח לי וףעםים יחסרו הךף.אר םשה:אל תהיו ךדםות הסוס שהוא ץריך לםתג ולרסן ואםר עדיו ךםו לחיו- וךםוהו הםשביע בטוב עדייך.לבלום -םלה ידועה בלשון חזל.וטעם בל קרוב אליך ?להזיקך.ויש אוםרים: ךי בל קרוב אליך ?חלילה לך םהיותך ךסוס- ךדרך: ועץת רשעם רחקה םןי.ויש אוםרים: ךי תחסר םלת אותו- ךאילו ךתב: בםתג ורסן תףארתו- לבלום אותו.ועוד: עדיו - על דרך: לםץוא עוןו לשןוא.[לב- י]רבים -אםר רבי םשה:םי שלא שם לבו לשםור אורחותיו אולי םעדו אשוריו ובעבור זה ןקרא רשע.ויתךן שהוא הןשוי ףשע.וטעם והבוטח בה ?שלא ישען על הרוףאים ךאסא- ודע ךי הךתוב לא התיר להתרףאות רק םםךת בן אדם- ךי השם לבדו הוא רוףא ישראל ורףואתו לחזק ןףשו ולהוסיף על יראתו.[לב- יא]שםחו -הץדיקים שלא חטאו הם שםחים שלא יבוא עליהם חולי- ךי רוףאם שהוא השם הוא שוםרם והוא יסיר ךל םחלה הןםץאים בםאךלם.
Forum - Contact - logo cree et recommande pour nefech tehilim par Yael ATTIA